top of page
Post: Blog2 Post

Slovenië versterkt culinaire positie; nu 74 Michelinsterren restaurants

  • 11 uur geleden
  • 1 minuten om te lezen

Slovenië heeft opnieuw internationale erkenning gekregen in de MICHELIN Guide. De editie van 2026 telt 74 restaurants, twee meer dan vorig jaar, en bevestigt daarmee de groeiende kwaliteit en diversiteit van de Sloveense gastronomie.


Dertien sterren voor Slovenië

In totaal telt Slovenië nu dertien Michelinsterren, één meer dan in 2025. Hiša Franko van chef Ana Roš behoudt de hoogste onderscheiding van drie Michelinsterren. Milka, onder leiding van David Žefran, kreeg opnieuw twee sterren. Daarnaast zijn er acht restaurants met één Michelinster, waarbij Galerija okusov dit jaar voor het eerst aan de lijst is toegevoegd.


Stapels rode Michelin 2026-dozen met logo en witte bloemiconen, van bovenaf gefotografeerd.
Foto: Slovenia Tourist Board / Siniša Kanižaj

Ook erkenning voor waarde en talent

Naast de sterren kende Michelin ook twaalf Bib Gourmand-onderscheidingen toe aan restaurants met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Voor het eerst werd in Slovenië ook de Opening of the Year Award uitgereikt. Daarnaast werden opnieuw prijzen toegekend voor Young Chef, Service en Sommelier, waarmee Michelin ook andere onderdelen van de gastronomische ervaring benadrukt.


Gastronomie als toeristische troef

Volgens de Sloveense overheid en de Slovenian Tourist Board dragen de Michelinerkenningen bij aan de internationale zichtbaarheid van het land als culinaire bestemming. De onderscheidingen versterken niet alleen de reputatie van Sloveense chefs en restaurants, maar ondersteunen ook de ontwikkeling van duurzaam toerisme en reizen met een hogere toegevoegde waarde.




 
 
bottom of page